suomen-julkisia-sanomia-1862-04-14-rautatien-kuljetussaanto


Rautatien vahvistetun taksan mukaan

ovat seuraavat määräykset tavarain kuljetuksessa vaarin otettavat:

a) Kruunu ei anna suurempaa kuin 40 ruplan palkinnon vahingosta kuljettaissa juvelia, kelloja, taidekaluja ja öljyväritauluja, jotka ovat tukkuihin ja kootiin suljetut taikka matkalaisten hallussa ovat, jollei ennen lähetystä semmoisten arvoa ole ilmoitettu ja tutkittu sekä erinäinen makso suoritettu. Se makso on 1 kopeekka peninkulmalta joka 10 ruplasta.

b) Kruunu ei palkitse vahinkoa, joka tulee siitä,

  • että tavara on huonosti sisään pantu ja ei myöskään vuotamista, joka tapahtuu astian huonouden tähden. Palkinnon haku pitää tapahtuman 5 päivän kuluessa siitä kun tavara on paikallensa tullut.

c) Kaikki tavarat ovat 24 tunnin kuluessa korjattavat asemapaikalta, muutoin on niistä makasiinin vuoroa maksettava joka vaunun lastista 40 kop ensimäiseltä vuorokaudelta ja puoli seuraavilta, ja samaan suuntaan vähemmästä. Tämän alla sattuvaa sunnuntai- ja juhlapäivää ei lueta.

  • Elävät eläimet ovat kohta paikalle tultuaan pois vietävät, ja kruunu ei vastaa niitten edestä sitten kuin ne ovat vaunuista ulosotetut.

Muutoin saan minä, Rautatien johtokunnan määräyksen mukaan, yleisölle tiedoksi antaa:

  • ettei tavaraa vastaanoteta rautatiellä kuljetettavaksi paitsi koska koko vaunun kuorma lähetetään, jos ei vastaanottajan nimi ja tavaran lähetyspaikka jokaisella tukulla ole selvästi kirjoitetut;

  • että jokaisella, joka sitä tahtoo, on oikeus tavaran kanssa lähettää kuormakirjan, joka aina pitääkin myötäseuraamaan, koska isompi joukko tavaraa rautatiellä lähetetään;

  • että vaunun kuorma on 150 Centneriä;

  • että kohta junan tultua asemapaikkaan, kirjallinen tieto tulleesta tavarasta lähetetään kakille tunnetuille tavaran vastaanottajille, joidenka tulee nämät kirjalliset tiedot takaisin jättää koska he tavaran ulosottavat;

  • että tavara muutoin ulosannetaan omistajalle eli hänen asiamiehellensä kuittia vastaan, joka kirjoitetaan sitä varten asemassa olevaan kirjaan;

  • että koska isompi joukko puutavaraa asemapaikkaan tulee eri suostumus poisottamisen ajasta taitaa asema päälikön kanssa tapahtua;

  • että tavara, joka aamulla lähtevän, junan kanssa lähetetään, pitää ennen kello 6 edellisenä ehtoona olla asemaan jätetty ja muihin asemiin vähin 2 tuntia ennen junan lähtöä, sekä

  • että tavaraa ei ulosanneta ennen kuin 2 tunnin perästä junan tultua, eli sitten kun tavara on ehditty kirjaan kirjoittaa.

Tavaran ulosantohuone suljetaan kello 6 j. pp.

Helsingistä, 3 p. maaliskuuta 1862.
G. Strömberg, v.t. kuljetuspäällikkö.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: