suometar-1862-04-25-rautatien-tulot-ja-menot


Rautatie

Helsingin ja Hämeenlinnan välillä on sitte 17 p:n viime Maalisk. ollut yleisön kulettavana. Liike rautatiellä on yhä ollut kasvamassa, niin että esm. viime maanantaina kulki Hämeenlinnaan 274 henkeä ja seuraavana päivänä eli tiistaina taisi olla sama ihmispaljous tulemassa Hämeenlinnasta Helsinkiin.

Se on aivan oikein, ettei höyryvaunut ole sunnuntai-päivinä liikkeellä, vaan saisi niitä kulkea arkipäivinä edes ja takasi Helsingin ja Hämeenlinnan väliä samana päivänä eikä niinkuin nyt joka toisena päivänä; luultava olisi, että liike kasvaisi paljoki, jos ylös- ja alas-matka pantaisiin tapahtuvaksi samana päivänä. Olemme kuulleet sanottavan, että niin onki aikomus kesän tultua.

Wiime Maaliskuun 17 p:stä 31 p:ään

eli rautatie-liikkeen ensimäisenä kahtena viikkona oli höyryvaunuissa kulkenut yhteensä 1592 henkeä, joista 320 1:sen luokan, 230 2:sen ja 1042 3:nnen luokan vaunuissa, ja näistä matkustajoista oli ollut tuloja 1559 r. 59 k.

Samalla ajalla oli kuletettu myttyjä eli pakettia 60 leiviskää, joista tuloja 5 r. 26 k., ajoneuvoin kuletuksesta oli ollut tuloja 70 r. 18 k., matkustajain kaluin ylipainosta tuloja 33 r. 98 k., muuta tavaraa oli kuletettu 22,801 sentneriä ja ollut tuloja 1,335 r. 53 k., muuta pienempää tuloa 5 r. 94 k., tahi että niiden parin viikon liikkeestä oli yhteensä karttunut tuloa 3.010 r. 48 k. hop.

Kuka tietää, miten kallis rautatien ylläpito on ja mitä sen virkamiesten paljous joka päivä maksaa, hoksaa heti, että jokapäiväiset kulungit ovat olleet satoja ruplia korkeammat sisääntuloa.

Kyllähän luultavasti sisääntulot enenevät aikaa voittaen ja tappio vähenee, kuin vaan höyry alkaa käydä edes-takasi samana päivänä. Mutta emme rautatien usko rupeevan antamaan tuloja edes kustannusten peitteeksi ennenkuin rautatietä jatketaan. Siitä ollaanki puuhassa.

Jo on tutkittu Hämeenlinnan ja Päijänteen väli,

jonka yhdistys rautatiellä on löydetty erittäin helpoksi, jos se kuletetaan Lahden kylään Wesijärven rannalla ja tämä järvi kaivamalla lasketaan tasapintaan Päijänteen kanssa. Se matka onki ensin tehtävä, niinkuin se myös on lyhin.

Sitte tulee Hämeenlinnan ja Tamperen kaupunkien väli, jonka muistelemme jo olevan tutkitun.

Nyt suven tultua kuulutaan heti ruvettaman tutkimaan Hämeenlinnan ja Turun väliä rautatien teolle. Ne puuhat jos toteentuisivat, se olisi ilon päivä Suomelle, vaan niihin tarvitaan rahaa, ja rahaa ei tule eikä saa tulla ennenkuin säädyt ovat valtiopäivällä velan ottoon suostumuksensa antaneet, ja se seikka taas kiirehtää valtiopäivän saantia, kuin hukka ja tappio tulee yhä tuntuvammaksi nykyisestä rautatiestä mitä myöhemmin hallitus saapi rahoja jatkaaksensa sitä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


%d bloggers like this: